Persuasive Design – 6 teknikker du kan anvende

Du har måske hørt om om den engelske term Persuasive Design (Wiki: læs her). Indenfor User Experience Design arbejder man mere målrettet med anvendelsen af de såkaldte “Triggers” når der designes online løsninger. Men viste du, at disse anvender den menneskelige psykologi for at tiltrække nye kunder eller brugere!

Hvordan træffer mennesker beslutninger? De fleste mennesker vil typisk afveje fordele og ulemper ved den situation de står over for, andre på det logiske valg og med de erfaringer vi tidligere har gjort os. Udover de personlige egenskaber vi anvender individuelt, vil vi også opleve at blive påvirket af alle de kognitive bias, som vores omgivelser giver os. Det kan fx være, når vi spejler os i andre menneskers reaktioner på en hændelse – skal man græde eller grine?

Nedenfor kan du læse 6 nyttige teknikker du kan anvende. 

Vis autoritet

Som forbrugere er vi tilbøjelige til at stole på eksperter. Med anvendelse af andres troværdighed kan man påvirke forbrugernes adfærd. Forbrugerne søger efter anmeldelser af produkter, hvor eksperter giver point til et udvalg af produkter baseret på en subjektiv vurdering. Vi deler og re-tweeter oftere fra kilder, som har troværdighed eller besidder en autoritær position indenfor branchen. På en hjemmeside vil en UX designer sørge for at vise denne autoritet og troværdighed. Skab et bånd til brugerne og vis at virksomheden er et sikkert sted at beskæftige sig med. Skab et forum hvor det er nemt at stille spørgsmål og få svar fra ekspert-brugerne. Lad brugerne bedømme svarene og gør det visuelt synligt at svaret er det mest troværdige, fx som Quora. 

Quora

Andre kendte teknikker kan læse under dette tidligere afsnit omkring UX og sikkerhed.

Få dem til at give noget tilbage

Når du fx modtager en gave, eller er blevet gjort en tjeneste, så er der større chance for, at du vil returnere noget tilbage til afsenderen. Det er en menneskelig ting, som du sikkert også har oplevet ved flere lejligheder. Hvis du er en virksomhed og giver kunderne mindre gaver, fx vareprøver, gratis abonnement den 1 måned eller blot en vigtig information, vil forbrugeren føle sig forpligtet til at give noget jeres virksomhed noget til gengæld. Det resultere formentligt ikke i et køb i første omgang, men ved gentagen kontakt vil det øge chancen for, at den besøgende bliver til en kunde. 

Fortæl hvad andre gør

Som mennesker observerer vi andre menneskers adfærd for at kunne bedømme, hvad der er normalen. Det sker typisk når vi er i tvivl om hvordan vi skal reagere i en situation. Dette psykologiske princip kan UX designere anvende til at guide brugerne til at udvise en bestemt adfærd. Du har sikkert set det på flere hjemmesider, hvor der under produktet er gjort plads til “Folk der købte dette produkt købte også…”

amazon

Vi leder efter “mest populære”, “mest downloadede”, “bedst bedømte”. Her kan vi som forbruger få et indblik i hvad normalen er hos de besøgende. På Userdesign.dk anvendes “Populære” til at vise jer, hvilke blogindlæg der er læst flest gange og muligvis har indhold der er relevant for dig. Hvis du tilmed kan skrive at 1 mio. brugere ikke tager fejl, så er dette værd at gøre brugeren opmærksom på!

“Anbefalede…” er også en teknik du kan bruge. Mennesker har det med at anvende standardindstillinger, hvis vi ikke helt har styr på opsætningerne og mulighederne. Termen “Anbefalede” kan du bruge til at fortælle kunden, at de fleste mennesker ville vælge dette produkt med dette ekstra tilvalg. Ved at definere normalen for forbrugerne kan virksomheden kan lave et betydeligt mersalg. Mennesker med erfaring og know-how vil selvfølgelig ikke vælge det anbefalede i denne sammenhæng.    

Køb nu eller måske aldrig

“Hvis du ikke køber produktet nu mister du tilbuddet”. Denne teknik går ud på, at vi som mennesker hader at miste. Men det er ikke kun følelsen om at mister der spiller ind. Hvis tilbuddet kun er tilgængelig i en begrænset periode har vi har nemlig en tendens med at tillægge produktet en ekstra værdi. Som UX designer kan vi anvende denne viden, når vi forsøger at få brugerne til at anvende produkter eller købe det. Du kan udsende invitationer, hvor du giver brugerne gratis adgang hvis de tilmelder sig indenfor 1 uge. I eksemplet nedenfor ses hvordan Sweetdeal.dk anvender denne teknik. 

Sweetdeal

Giv dem noget uventet relevant

Når du designer brugergrænseflader er det en god idé at tiltrække brugernes opmærksomhed på det DE finder mest relevant i situationen. Når kunden har trykket på check-out i en købsproces kan du oplyse brugeren om tilkøb, som de måske ikke selv have tænkt på. Fx hvis der ikke medfølger HDMI kabel til Blu-ray afspilleren kan du gøre opmærksom på dette og ved et klik kan kablet tilføjes til købet. Et andet eksempel kan være ved bestilling af hårde hvidevarer hos Wupti.dk, hvor de sælger services for installation og afskaffelse, da dette kan være et problem for mange.  

wupti

Skab socialt engagement

Som mennesker tilstræber vi os på, at gøre vores adfærd til vores tro og omvendt. Når vi først har ytret vores holdninger og standpunkter har vi det med at forsvare og efterleve disse, på trods af at de måske ikke er rationelle. Virksomheder får os til at trykke “Like” på deres Facebook side og dele billeder fra deres Instagram, fx i forbindelse med konkurrencer. Hvad du måske ikke ved er, at du herefter vil føle dig mere offentlig engageret i virksomheden og produktet. Det betyder tilmed, at du vil være mere tilbøjelig til at støtte produktet og måske endda omtale det positivt selvom det ikke er baseret på dine erfaringer. 

Kristian Bonde Jensen

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *