UX og sikkerhed

Send signaler der skaber troværdighed

Online sikkerhed bekymre mange brugere, når de bevæger sig rundt på hjemmesider. I medierne hører brugerne ofte, hvor let det er for hackere, at stjæle fortrolige oplysninger. Når vi skal opgive CPR-nummer og kreditkortoplysninger er brugerne mere fokuseret på sikkerhed, end når der udforskes indhold på hjemmesider.

Brugerne leder efter spor!

Når vi er usikre på ting, vil vi som mennesker begynde at finde en mening og opstille faktorer, som enten vægter for eller imod (u)sikkerheden. Vores indre detektiv bliver aktiveret og som designer bør man hjælpe brugerne med at finde de spor der signalere sikkerhed! 

Brug  sikkerhedsorganisationer til at signalere sikkerhed

Populære logoer for sikkerhed skaber en genkendelse hos brugerne, som kan være med til, at de opfatter hjemmesiden som værende mere troværdig. Det er især ved betaling og indtastning af personfølsomme data, at disse logoer har den største effekt på brugernes beslutningstagen. De tøvende besøgende kan eksempelvis fanges ved at placere et logo i sidefoden. Her er lidt eksempler på nordiske logoer:

sikkerhedslogo

Brug  sociale virkemidler til at signalere sikkerhed

Når vi søger svar i den fysiske verden vil vi opsøge viden ved at observere eller ved at kontakte en anden person. Den samme adfærd ser vi faktisk også online, hvor vi opsøger andres meninger og holdninger omkring et firma, som ikke virker helt troværdig. Vi søger på Google, spørger venner på Facebook osv. Disse sociale værktøjer kan blandt andet være med til at styrke brugernes opfattelse af sikkerhed:

  • Link til jeres Facebook side
  • Opret en konto på eksempelvis Trustpilot
  • Aktiver Google bruger bedømmelser for jeres hjemmeside

trustpilot

 

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *