I mange projekter arbejdes ud fra forskellige projektfaser, hvilket der specielt er gældende fra fx vandfaldsprojekter. Når man arbejder ud fra en fase-tilgang vil man helt sikkert opleve, at User Experience Design bliver proppet ind i en eller anden form for designfase. Det er nu også nærliggende, da man i denne kasse er vant til at designe grænsefladerne.
Men at designe en god brugeroplevelse kræver en meget bredere proces, der begynder fra planlægningen af strategi til at produktet gøres tilgængeligt for brugerne, og ikke blot anvendes som en metode i en fase af projektet.
UX designeren starter ofte ud med at få en dybere indsigt i forretningsmodellen ved at udføre brugerstudier!
På den måde får man viden om, hvordan produktet kan opfylde behovet brugerne har eller på sigt vil få. Man kan anvende forskellige UX-metoder til at skaffe inputs til at definere den rigtige forretningsstrategi, hvor beslutningstagerne får foræret et underbygget grundlag, til at udvikle et produkt som drager bedst muligt nytte af dets potentiale. Metoder som personas, interviews og spørgeskemaundersøgelser er blandt de mest anvendte metoder til dette.
Læs mere omkring, hvordan UX kan anvendes som en proces i et projekt:
Jesse James Garrett har defineret fem niveauer der netop beskriver UX-design der går fra strategi til UI. Se PDF med visualisering her.
Userfocus har også lavet en UX-design model, hvor de knytter metoder på de steps der beskrives modellen. Åbn Userfocus.com her.
Kommentér gerne på dette indlæg, hvis du selv har nogle gode eksempler 🙂