Digitale vaner – lad brugerne scrolle

Skærmbillede 2014-07-14 kl. 12.12.10Billedet er fra http://www.tedxguc.com/

Til dagligt udfører du flere rutineprægede opgaver uden at dette kræver synderlig megen betænkning. Det kan eksempelvis være at børste tænder, vaske hår eller at vaske op. Vi har selv mulighed for at ændre på oplevelsen af vanen, fx ved at bruge en anden tandbørste, bruge balsam eller at udrydde vanen ved at købe en opvaskemaskine. Nogle gange er vi også så heldige, at designerne er med til at ændre vores digitale vaner.

I den digitale verden har vi også opbygget vaner og disse kan også ændre sig. Førhen har vi fx været meget fokuserede på, at det vigtigste indhold skulle placeret i det synlige felt i toppen af hjemmesiden. Brugerne har dog fået til vane, at scrolle i indhold, hvilket man i særlig grad gør, når man anvender apps som fx Facebook, Instagram og Twitter.

Vi er derfor blevet mere komfortable med at scrolle i browsere, hvilket hjemmesider i særlig grad bør drage bedre nytte af. I stedet for at fokusere på, at det vigtigste indhold er placeret synligt, bør man i stedet fokusere på at opdele layoutet så det er nemt at scanne elementerne, når der scrolles ned gennem indholdet på siden.

Man kan adskille indhold ved at anvende white space. Har tidligere skrevet om emnet her: UX myte 2 – tom plads (white space) mellem designelementer er spildt plads

 

Eksempler på hjemmesider, som ikke er bange for at lade brugerne scolle.

Spotify – https://www.spotify.com/

Uncrate – http://www.uncrate.com/

NowThisNews – http://www.nowthisnews.com/

Boy-Coyhttp://boy-coy.com/

 

Yderligere læsning om emnet kan findes i denne artikel:

Blasting the Myth of the Fold – af Milissa Tarquini 

Kristian Bonde Jensen

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *