Webshop – personalisering af email-robotten

 

email-robot

Giv email-robotten en identitet

Ligesom i supermarkedet er kundeoplevelsen før, under og efter salget rigtig vigtig. Efter salget anvendes ofte små sætninger såsom “ha’ en god dag”, “fortsat god aften” eller “god weekend”, hvilket tilføjer personlighed til oplevelsen. Men hvordan inddrager man denne form for kommunikation i en online salgsproces? Man kan skabe en identitet omkring email-robotten, som der indenfor online salg håndterer opgaver tilsvarende ekspedienten bag kassen. Dette tilføjer en oplevelsesmæssig dimension, som skiller sig ud fra de standardiserede email-robotter. Hvilken identitet man vælger, afhænger af virksomhedens branche, brand, kundesegment mv. Inden I vælger at tage jeres nye identitet i brug, vil jeg anbefale at få testet brugernes oplevelse af den. Igår bestilte jeg cykeludstyr på cykelgear.dk, hvor jeg for første gang hilste på deres email-robot “Lille Viking”. Han tilføjede en hyggelig og anderledes oplevelse til mit køb, hvilket jeg aldrig har oplevet hos andre forhandlere af cykeludstyr. Hvad Lille Viking skrev til mig, kan du læse på billedet nedenfor. lille viking

 

Personalisering af ordrebekræftelsen

Typisk bliver ordrebekræftelsen sendt automatisk ud til kunden. For at gøre denne oplevelse mere personlig kan man gøre noget meget simpelt. I kan gøre en af jeres medarbejdere til afsender af mailen. I stedet for at sende fra info@, kundeservice@ vil det opleves mere personligt hvis kunden modtager ordrebekræftelsen fra henrik@ eller marianne@. Hvis kunderne har spørgsmål til ordren, skal medarbejderen selvfølgelig kunne kontaktes på den pågældende email. Ydermere kan I tilføje en signatur med billede af medarbejderen.

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *