UX myte 1 – Visuel opmærksomhed

http://allfacebook.com/eyetrackshop-mobile-ads-study_b95797
http://allfacebook.com/eyetrackshop-mobile-ads-study_b95797

Oplever ofte, at nedenstående antagelse bliver brugt som argumentationen for at bestemme placeringen af indhold i en brugergrænseflade.

UX myte 1. “Brugerne scanner fra venstre mod højre”

Ud fra den antagelse vil det altså være bedst, at placere det vigtige indhold i venstre side af skærmen.

Der er uden tvivl forskel på brugergrænseflader og hvordan indhold bliver præsenteret. Adskillige eye-tracking studier viser tydeligt, at man ikke kan tillægge en generel adfærd til brugernes måde at scanne indholdet i brugergrænseflader på, da det netop afhænger af indholdet.

Fokuseret opmærksomhed – Tekst vs. grafik

Jakob Nielsen (2006) fandt en tendens hos brugerne, hvor de fokuserer på den venstre side af indholdet af en hjemmeside og  læser og fiksere meget lidt på informationen placeret på højre side, hvilket danner derfor danner et F-mønster. Denne tendens ses  dog udelukkende for tekstbaseret indhold.

eyetracking_myte1
http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

Som det ses på heat-map’et nedenfor holder F-mønsteret ikke stik når brugerne scanner en brugergrænseflade, hvor det primære indhold er billeder.

http://psychology.wichita.edu/surl/usabilitynews/91/eyegaze.asp
http://psychology.wichita.edu/surl/usabilitynews/91/eyegaze.asp

Når man har kombineret tekst og grafik i brugergrænseflade vil der derfor opstå en usikkerhed om, hvorvidt brugerne retter deres opmærksomhed på enten tekst eller grafik.

Brugerne skimmer oftest indholdet

Sagen er den, at vi som brugere er meget  dovne og følger IKKE en bestemt indlært søgemekanisme, når vi  scanner indhold. Vi skimmer nemlig indholdet ud fra det mål vi har for øje og leder derfor efter meningsfulde overskifter, lister, fremhævede ord, billeder osv., som er relevant for målet.

Man skal derfor ikke forvente, at brugerne læser indhold, som er irrelevant i forhold til den information de er ude efter. Vi skal ikke forvente at brugerne læser lange tekstblokke, instruktioner, salgsfremmede tekst, reklamer da det sjældent synes relevant.

Når brugerne alligevel læser indholdet

Ud fra brugerstudiet af Jakob Nielsen (2006) viste det sig dog, at der eksisterer et bestemt mønster i måden vi læser tekst på. Der er blevet lavet en masse undersøgelser indenfor området, som bl.a. har fundet ud at disse adfærdsmønstre:

  • Ord-for-ord: Hvis brugerne søger oplysninger, som de er meget interesseret i, er de mere villige til at læse andet relateret indhold.
  • Hvis brugerne læser indholdet af fornøjelse, vil det læses mere grundigt og de har ikke noget imod at læse det på en skærm.
  • Velstruktureret sider, som er designet til læsning er mere tilbøjelige til at blive læst.
  • Det viser sig, at der er nogle læsere der normalt ikke scanner brugergrænsefladen, men læser fra top til bund i en brugergrænseflade.
Yderligere læsning omkring dette emne

Steve Krug: Don’t make me think – How we really use the Web
Michael Agger: Lazy eyes  – how we read online
Jakob Nielsen: F-Shaped Pattern For Reading Web Content

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *