Personas – hvad, hvornår og hvorfor?

Hvad er personas?

Personas er fiktive karakterer, som er skabt til at repræsentere forskellige brugertyper inden for et sæt af demografiske, holdningsmæssige eller adfærdsmæssige forhold.  Det er derfor en repræsentation af mål og adfærd af en gruppe af brugere. I de fleste tilfælde er personas skabt på baggrund af data indsamlet fra interviews med brugerne.

Hvad er formålet med at anvende personas i udviklingen?

I jeres organisation får i skabt en gennemgående fælles forståelse af slutbrugerne. Jeres team kan derfor anvende informationen til at prioritere funktionelle og designmæssige elementer, så de bedst muligt passer til målgruppen.

Hvem kan bruge dem?

Design teamet har størst værdi og udbytte af at anvende personas i udviklingen. Interessenten kan bruge det til at starte nye forretningsmæssige tiltag. Udvikleren/ingeniøren kan bruge dem til at sætte deres arbejde i en kontekst.

Hvornår kan man bruge personas?

Generelt kan personas anvendes før man laver en detaljeret plan for projektet. De kan nemlig bruges til at danne kravspecifikation, skabe konteksten for projektet og fastlægge rammerne for designet.

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *