Hvordan sælger man UX?

sellUX

Både private og offentlige virksomheder herhjemme er begyndt at blive bevidste omkring de to bogstaver UX (User eXperience). Det kan dog stadigvæk være ret svært at sælge fordelene ved en UX tilgang. Derfor vil jeg prøve at liste nogle af de fordele jeg har haft held med at “sælge” igennem til både kolleger og kunder.

Brugervenlighed er et ganske almindeligt kunde krav
Når man inddrager brugerne oplever man ofte at de anvender udtryk som “brugervenlighed” og i visse tilfælde det engelske ord af samme betydning “usability”. Dette har jeg især oplevet, når jeg har fået dem til at beskrive kvalitetet omkring produktet. I de senere år er det også blevet et salgsargument at fortælle, hvor brugervenligt produktet er.

Vi udvikler bedre produkter
En proces, der bevidst involverer slutbrugere samt en, der forstår de forretningsmæssige mål vil altid resultere i et produkt, der fungerer bedre for sit formål .

Vi får løst problemerne tidligt  
Når vi involverer brugerne i designprocessen finder vi problemer på et tidspunkt, hvor det er mest omkostningseffektivt at få løse dem. En ændring af en wireframe eller prototype er mange gange billigere end at ændre eksempelvis kode eller grafik når produktet allerede er lanceret.

Vi skaber en mindre risiko
I en UX tilgang er et digitalt produkt  aldrig “færdigt”, men produktet er et resultatet af en udvikling med lavere risiko for fiasko.

Med UX forskning skaber vi indsigt
Med en forskningsbaseret tilgang til UX får man afdækket mulighederne for at differentiere produktet til at opnå konkurrencemæssige markedsfordele. Det giver tilmed et solidt grundlag som kan bringes i spil i designprocessen og beslutninger bliver foretaget på baggrund af beviser og ikke ud fra personlige holdninger.

Vi tjener penge på produkter, som er nemme at bruge
Dette er ofte den primære årsag til at anvende UX i udviklingen. I den virkelige verden har man projekter som anvende en UX tilgang stadig en kommerciel målsætning. Heldigvis opfylder en UX tilgang både den kommercielle målsætning og skaber den bedste brugeroplevelse.

I UX projekter skaber vi hurtigere “Time-to-Market” 
Projekter, der anvender en ren UX tilgang lader kunderne afgøre hvilken rute de skal følge. Derfor undgår man tidskrævende beslutningsprocesser og politik. Når et projekt oplever modstridende synspunkter kan inddragelse af brugerne tilmed være en rigtig god måde at hjælpe med at træffe beslutninger og få projektet i gang igen.

 

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *