Hvad er god brugervenlighed?

Jeg opstiller her nogle af de væsentlige faktorer, som spiller ind, og er med til at definere ordet brugervenlighed. Normalt bliver brugervenlighed anvendt til at beskrive graden af hvor anvendeligt produktet er, men at beskrive det uden variable vil være uhensigtsmæssigt. Derfor lister vi her fem faktorer, som kan siges at være hovedaktører i definitionen på god brugervenlighed.

Minimale fejl: Systemet har en lav fejl-rate, og brugerne kan samtidig genvinde kontrollen over den egentlige opgave, hvis der skulle opstå en fejl

Hurtig indlæring: Det er let at lære systemet, så brugerne kan hurtigt anvende dets funktionalitet.

Let at huske: Man kunne gå direkte til systemet, uden at det skal læres igen, når systemet ikke er blevet anvendt i en periode.

Tilfredshed hos brugerne: Systemet skaber tilfredshed hos brugerne på baggrund af deres oplevelse og motivation til at anvende systemet.

Effektivitet: Systemets funktionalitet bidrager med et højt service niveau. Dvs. at opgavens process simpelt kan udføres ved hjælp af systemet.

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *