Mobile apps – hvornår bør man bruge push meddelelser?

pushHvad er push meddelelser?

Når brugerne har accepteret push meddelelser for jeres app på smartphone eller tablet, har I som producent for app’en mulighed for at sende en kort besked til ens brugere. Det kan eksempelvis være omkring nye aktiviteter eller når der skal gives en status på en specifik hændelse. Push notifikationer kan tage form af et banner, alarm og lyd. I iOS6 kan brugerne kun styre, om push-meddelelserne vises som et banner i toppen eller som en advarsel midt på skærmen (ligesom billedet ovenfor). Eksempel på push meddelelser kunne være:

  • Der er breaking nyheder
  • Der er scoret et mål i en fodboldkamp
  • Du har modtaget en meddelelse på din Facebook-væg

Fordele ved push notifikationer

Push meddelelser kan have et stort bidrag til at forbedre jeres mobile salg og brugeroplevelse. Der findes sikkert en stor mængde af inaktive brugere, som har downloadet jeres app, men ikke bruger den. Ofte er de glemt jer og ved at give nyttige, opdateret information til jeres brugere, kan push notifikationer gøre dem aktive igen. Øget engagement kan skabe salg og øgede markedsførings muligheder. Derudover kan I ved push notifikationer:

  • Nå brugerne på de tidspunkter, hvor der er flest mennesker som bruger jeres app
  • Tilpasse push-meddelelser til de enheder, platforme, lokationer og tidszoner der genererer størst engagement
  • Reducere omkostninger og opnå en bedre mulighed for sporing (analytics) end eksempelvis SMS

Det kan give bagslag at push’e

Push notifikationer er blevet til en markedsføring kanal, som skal behandles med yderste respekt. Flere og flere apps udsætter os for spam med notifikationer, der både mangler sammenhæng og en nytteværdi. Det kan resultere i at vi med tiden i stigende grad vælger push notifikationerne fra, selvom de kan være rigtig værdifulde for brugerne. Vi kan blive notificeret, hvis vejret bliver skidt eller til at holde os opdateret med vores flyrejse. Vi er dog begyndt at se en overflod af push notifikationer fra apps, der gør brugere opmærksom på enhver aktivitet, irrelevante salgsmateriale eller opdateringer fra sociale netværk. I visse tilfælde er dette begyndt at give bagslag ved at tilføje mere støj i brugernes digitale hverdag – hvilket forårsager at mobiltelefonen er i en konstant brummen.

Det bør I overveje

Man bør derfor overveje hvorvidt man benytter push notifikationer i sin mobile app for at gøre det spiseligt overfor brugerne. Jeg har lavet 5 punkter, som jeg mener, er det vigtigste man bør overveje under udviklingen af den mobile app.

  1. Først og fremmest skal I afgøre om den mobile app er passende. Har jeres brand en kanal strategi, der passer ind i jeres brands overordnede forretningsmæssige mål, og hvordan kan denne mobile app passe ind i strategien?
  2. Anvend push notifikationer hvis det er nødvendigt, og sørg for at indholdet i push-meddelelsen er personlige og ikke mindst relevante. Lav en strategi for push, som ikke går hen og ligner spam.
  3. Send push-meddelelsen på det rigtige tidspunkt i den rigtige kontekst. Lav push-indhold til forskellige segmenter baseret på deres profiler og adfærd, eksempelvis målrettet tidspunktet, lokationen, målgruppen mv.
  4. Skab et social engagement i den mobile app, som gør det værdifuldt for brugerne at vende tilbage, når de bliver push’et.
  5. Find ud af, hvad der fungerer på jeres brugere, ved løbende at analysere brugernes adfærd. Der findes mange analytics-værktøjer til at indsamle denne form for information.
Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

En mening om “Mobile apps – hvornår bør man bruge push meddelelser?

  • Avatar
    6. november 2018 kl. 11:01
    Permalink

    aaa美好的一天aaa

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *