Fejlmeddelelse – Så snart du laver fejlen!

Alle brugere laver fejl og det gælder især når vi snakker grafiske brugergrænseflader. Vi kan komme til at trykke på en forkert knap, eller indtaste forkerte oplysninger, også selvom vi måske har foretaget denne handling utallige gange. Ethvert design-team burde kende og tage højde for at disse fejl og hjælpe brugerne videre med at få løst opgaven og begrænse deres tidsspild. Desværre bliver dette ofte skubbet ned i bunden af prioritetslisten eller helt undladt. Det er grunden til at man kan finde rigtig mange eksempler på uforståelige fejlmeddelelser. Vi synes derfor man skal hylde dem, som gør det rigtige – at tænke brugerne ind i designet!

Når man skal opsætte sin Twitter-konto på sin iPad skal man, hvis man allerede er bruger, indtaste sit brugernavn og kodeord. Mange andre steder bruger man sin email-adresse som brugernavn, og dette er man klar over hos Twitter. Hvis der registreres et @ i brugernavnet vil du med det samme blive gjort opmærksom på at du er i gang med at lave en fejl. Du får at vide hvad du har gjort og hvad du skal gøre i stedet: “Indtast venligst dit Twitter-brugernavn, ikke din e-mail-adresse.”

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *