Hjemmesiden (virksomheder): Kundens oplevelse

Hvordan undgår man at tabe kunder på grund af designet af hjemmesiden? Det er altafgørende at man kan afspejle jeres forretning på hjemmesiden. Nogle af de ting brugerne først vil tænke på når de ser en hjemmeside:

– Tilbyder de det jeg søger?

– Hvordan finder jeg frem til det jeg søger?

– Kan man stole på virksomheden?

– Er de professionelle?

– Er informationen troværdig?

Disse spørgsmål sætter nogle krav til hjemmesidens design, som man bliver nød til at forholde sig til.  Her kommer lidt konkrete råd:

  • Animationer og effekter kan i visse tilfælde have en positiv indvirkning på de besøgende, f.eks. når man er på udkig efter et reklamefirma. Man ser desværre at det i stigende grad anvendes af mange fordi det ser moderne ud. I mange konservative brancher vil det virke useriøst.
  • Billeder fortæller mere end ord siger man. De er også hurtige for de besøgende at fortolke, så derfor skal de signalere det rigtige budskab. Et opsat billede af en glad mand i jakkesæt, kan i visse tilfælde, virke utroværdigt i kunders øjne. Især hvis det ikke tydeligt fremgår af billedet, at manden har en relation til den pågældende virksomhed.
  • Navigationen på hjemmesiden er essentiel! Brug derfor tid på at kortlægge jeres sider med en informationsstruktur. Pas på med for mange links på tværs af sider, i kan lede brugerne på afveje. Breadcrumps er en effektiv måde at give feedback til de besøgende omkring deres position på hjemmesiden.

 

 

Avatar

Kristian Bonde Jensen

Blogger på Userdesign.dk - Cand.polyt i Produkt- og Designpsykologi