Kognitiv gennemgang

Kognitiv gennemgang (cognitive walkthrough)

Cognitive Walkthrough

“En inspektionsmetode (opgave analyse) uden brugerens medvirken”

En kognitiv gennemgang udføres af en User Experience ekspert og vil være meget tilstrækkelig til at identificere de store fejl og problemer. En kognitiv gennemgang er en usability inspektionsmetode, ligesom heuristisk evaluering, men denne metode lægger vægt på selve opgaverne brugerne står overfor. I begyndelsen af den kognitive tilgang vil en UX ekspert lave en analyse af opgaven eller opgaverne, hvor flowet og handlingerne noteres. Hvis du ikke er ekspert, bør I lave en liste til den ansvarlige for at sikre, at han/hun vil gå igennem de vigtigste handlinger som er tilknyttet jeres interface.

I ISO standarden 9241 part 11 finder I en tjeklist, som kan anvendes som guide til jeres inspektioner. For mere information kan i læse afsnittet “Definition of Usability”.

Fordele

  • Hurtig og billig
  • De fleste vigtige spørgsmål vil blive besvaret

Ulemper

  • Testes ikke på rigtige brugere
  • Kræver professionelle UX personer

Eksperten danner en række spørgsmål, der kan opstå under hver opgave. Nogle af de spørgsmål kunne være:

  • Er brugeren i stand til at løse opgaven, og det er nødvendigt at løse delopgaver for at nå målet?
  • Vil brugeren blive gjort opmærksom på, at den rigtige funktion er tilgængelig? For eksempel, er det let at finde knappen?
  • Vil brugeren forstå den aktuelle del af opgaven og at den udføres ved at foretage en handling? For eksempel, hvis er den venstre knap synlig men brugeren forstår ikke teksten?
  • Vil brugerne få feedback? Hvis du informere brugerne om, at de har løst opgaven eller delopgaven korrekt, når den er afsluttet?
  • Hvad kan forventes?

Normalt vil en kognitiv gennemgang være i form af en rapport, som indeholder en vurdering og løsningsforslag til hver enkelt opgave. I visse situationer kan det være hensigtsmæssig at få UX eksperten til at estimere kompleksiteten og effekten (Return on Investment) ved ændringer.

Læs mere om både kognitive walkthrough og heuristiske evaluering i artiklen “Usability Inspection Methods after 15 Years of Research and Practice” (2007) af Hollingsed og Novick.