Opgave analyse

Opgave analyse (Task analysis)

Indenfor brugeroplevelse vil I lave en opgave analyse for at få en forståelse af de mål, som brugerne forsøger at opnå, når interagere med jeres produkt. En opgave omfatter de trin, som brugeren skal følge for at nå målet (f.eks finde et specifikt produkt i en webshop), og kan derfor også omfatte delopgaver.

I vil lave en opgave analyse for at forstå og forbinde information med funktionaliteten af jeres produkt. Med den viden, vil I være i stand til at forenkle brugernes oplevelse og kontrollere konsistensen af produktet. Denne teknik er ofte anvendt i hele design processen, fordi den fungerer godt som en køreplan for udviklingsteamet og vil være værdifuld, når I skal lave user-stories. Med andre ord, vil I synliggøre de opgaver, jeres produkt skal understøtte for at opfylde brugernes mål.

Mere inspiration?

USERfit – Task Analysis (a guide to perform a task analysis study)

I videoen nedenfor, forklarer Susan Weinschenk fem grunde til at udvikle og dokumentere en opgave analyse.