Heuristisk evaluering

Heuristisk evaluering

Projektplan

“Inspektionsmetode med tommelfingerregler (heuristikker) uden brugerens involvering”

En heuristisk evaluering udføres ofte af en User Experience professionel og er en billig og hurtig måde at afdækker de fleste usability problemer. Heuristisk evaluering er en usability metode, lidt ligesom kognitiv walkthrough, men ved denne metode lægges der mere vægt på heuristikken (link: wiki). Metoden blev først introduceret af Rolf Molich og Jakob Nielsen i papiret “Heuristic Evaluation of User Interfaces” (1990). Jakob Nielsen forfinede senere listen til de 10 mest almindelige usability heuristikker (læs mere her).

Fordele

  • Afslører mange usability problemstillinger
  • Kan gøres mere grundig end usability test

Ulemper

  • Tester ikke rigtige brugere
  • Afdækker ofte problemer, der ikke er rigtig problemer (falske positiver)

User Experience eksperten går gennem et sæt heuristikker fra brugerens synspunkt, og mange usability problemer vil blive afsløret. Du bør altid være opmærksom på falske positiver og anvend resultaterne med en vis forsigtighed. Litteratur indenfor dette område afslører blandede forslag om denne metode og hvorvidt den bør udføres af eksperter eller ej. I en undersøgelse udført af Nielsen (1992) fandt han frem til, at usability eksperter identificeret flere problemer end ikke eksperter. Han fandt også ud af, at usability eksperter med branche erfaring identificerede flere problematikker end usability eksperter uden branche erfaring. Dette resultat støttes også af Desurvire og Jeffries (1992).

VIGTIGT! Fordi denne usability metode ikke involverer rigtige brugere, vil jeg anbefale, at lave en heuristisk evaluering forud for eksempelvis en tænke-højt test, og derfor ikke bruge denne metode, som en alenestående usability test.

Mere information?

Desurvire and Jeffries (1992) – Usability Testing vs. Heuristic Evaluation: Was there a contest?

Nielsen (1992) – Finding Usability Problems through Heuristic Evaluation